• De Clio Trophy Belgium maakt indruk in de TAC Rally
  • Benoit Verlinde controleert de wedstrijd
  • De dames verrast door het gladde asfalt
  • Gilles Pyck indrukwekkend met de Renault Clio Rally4

In het West-Vlaamse Tielt werd zaterdag de openingsmanche van de Clio Trophy Belgium verreden. Benoit Verlinde toonde zich heer en meester, maar achter hem werd het opvallend sterke debuut van de Deen Casper Nielsen bekroond met een derde plaats, nipt achter streekrijder Jeroen Catelin, die in de slotfase het verschil kon maken. Met 8 van de 11 Clio’s Rally5 aan de finish, bewees de promotieformule eens te meer zijn kwaliteiten. De TAC Rally in Tielt is berucht om zijn extreem glad asfalt. Het parcours is een van de verraderlijkste van België en dat hebben de deelnemers aan de Clio Trophy Belgium gemerkt. Enkele jongeren trokken meteen ten aanval, maar werden verrast door de omstandigheden. Lander Dhaene en Sébastien Brancart gingen van de baan in de openingsronde.

Glad asfalt

Op de derde proef, de Oosthoek, werden ook Camille Mazuin en Justine Demeestere verrast. “In een strook aan heel hoge snelheid, kwamen we met een achterwiel even in het gras en de wagen brak meteen uit. De wagen werd rond gekatapulteerd en daarbij knalden we met de neus zijwaarts tegen een elektriciteitspaal. De schade was groot, maar Justine en ik zijn ongedeerd gebleven. Afspraak in de Rally van Wallonië,” vertelde Camille Mazuin, de pilote van het RACB National Team.

Zo was Clémentine Benoit lange tijd de enige dame in de wedstrijd, maar ook zij werd verrast. “Het parcours van de TAC Rally was een ontdekking. Het was vooral erg moeilijk in te schatten waar het asfalt grip bood en waar niet. Op een bepaald moment heb ik me toch laten verrassen toen de wagen bij het couperen plots uit de koord sprong. We zijn naast de baan beland. De wagen had geen schrammetje, maar er stonden niet voldoende toeschouwers om ons uit het veld te duwen. Erg jammer,” aldus Clémentine Benoit. 

Vooraan nam Benoit Verlinde de wedstrijd meteen in handen, al bleven Jeroen Catelin en Casper Nielsen hem op de hielen zitten. Uiteindelijk zou Benoit Verlinde de wedstrijd winnen met 30″ voorsprong. “Het was ook voor mij de eerste kennismaking met dit parcours. We hebben het juiste ritme gevonden en we hadden alles onder controle. Nee, warme momentjes hebben we niet gehad, maar we hebben toch hard moeten aanvallen om het verschil te maken. Voor Jeroen was dit bekend terrein en Casper was verrassend snel. Het zal een mooi seizoen worden!,” lachte winnaar Benoit Verlinde.

Deens enthousiasme

Op de allerlaatste proef, de Poelberg, zette Jeroen Catelin zich nog eens schrap. Daarmee kon hij Casper Nielsen nog nipt passeren voor de tweede plaats. “Ik ben erg tevreden en blij met deze tweede plaats,” vertelde de streekrijder uit Oostrozebeke. “In vergelijking met vorig jaar hebben we een serieuze progressie gemaakt. Ik had vorig jaar een lange aanpassingsperiode nodig om de overschakeling te maken van een atmosferische motor naar de turbomotor van de Clio Rally5.”

Met een brede smile stapte Casper Nielsen het podium in de Europahal in Tielt op. Samen met navigator Ward Hanssens bekroonde de enthousiaste Deen zijn debuut in de Clio Trophy Belgium met een podiumplaats. “Wat een wedstrijd! Dit asfalt is zo moeilijk te lezen. Ik heb een verwittiging gekregen op de Poelberg, waar we een schuiver maakten. Naarmate de wedstrijd vorderde, werden de koorden heel diep uitgereden en lag er veel grind op de baan. Heel uitdagend. Ik ben onder de indruk van de Clio Rally5. Ik heb jaren met een atmosferische kit car gereden waarmee ik op 9.000 t/min moest schakelen. Met de turbomotor van deze Clio moet je al op 5.000 t/min schakelen en op koppel rijden. Daar moest ik even aan wennen, maar hij is wel bijzonder efficiënt. We gaan ons amuseren dit jaar in de Belgische Clio Trophy!,” lachte Casper Nielsen, die op 2″3 van Jeroen Catelin finishte.

Uitdagend parcours

Pierre-Manuel Brasseur werd vierde, na een wedstrijd waarin hij veel progressie maakte. Thibaut Vandeputte sloot zijn dag af op een knappe vijfde plaats, voor Xavier Dekeyser, de winnaar in het Master-klassement. “Ik had hier ook nog nooit gereden en ik werd door iedereen gewaarschuwd voor het gladde parcours. Wellicht was ik daarom te voorzichtig in de eerste ronde. Daarna hebben we ons goed geamuseerd en ik ben heel tevreden met ons eerste resultaat in de Clio Trophy tussen al dat jong geweld,” lachte Xavier Dekeyser.

Nikolai Bruyneel, de zoon van voormalig nationaal kampioen Dominique, sloot zijn debuut af met een 7de plaats, nadat hij een uitstapje maakte op de Poelberg, wat een kleine minuut kostte. Vitalii Antonov, die opnieuw vertrouwen moest tanken na zijn sortie in de South Belgian Rally, sloot als 8ste het klassement af. “De TAC Rally stond voor de eerste keer op het programma van de Clio Trophy Belgium en het is een heel moeilijke wedstrijd gebleken voor alle deelnemers. Iedereen was onder de indruk door het gebrek aan grip. Zeker voor onze debutanten was het een flinke leerschool,” vertelde Sandrine Wanson. “De Clio Rally5 heeft zijn betrouwbaarheid weer bewezen, want 8 van de 12 deelnemers haalden probleemloos de finish en de anderen lieten zich verrassen. Het was ook prachtig om twee meisjes-piloten aan de start te hebben. We kijken al uit naar de Rally van Wallonië,” besloot Sandrine Wanson, coördinatrice van de Clio Trophy Belgium.

——–

Gilles Pyck maakt indruk met de Clio Rally4

“Ik kijk al uit naar het duel met Tom Rensonnet”

Als winnaar van de eerste editie van de Clio Trophy Belgium, mocht Gilles Pyck in Tielt aantreden met de Renault Clio Rally4. In de eerste wedstrijd maakte de jonge kerel uit Poperinge meteen indruk, want hij reed de concurrentie in het Junior BRC zoek en klokte toptijden waarmee hij 7de algemeen werd. “Dit resultaat overtreft mijn verwachtingen, zeker omdat het nog maar mijn eerste wedstrijd was met de Clio Rally4. We hadden vooraf een dag getest in de buurt van Ieper om kennis te maken met de wagen. Dus, veel kilometers had ik nog niet in de benen. We hebben de ganse dag een vlot tempo gereden, zonder grote risico’s te nemen, want het parcours is erg glad. De tijden waren opvallend goed. Het chassis van de Clio Rally4 is heel efficiënt en door het vele koppel van de motor, is hij ook uiterst snel.”

Met deze overwinning in het Junior BRC profileert Gilles Pyck zich als een kandidaat voor de titel, net als Tom Rensonnet, die de eerste twee manches van het Junior BRC won met de Clio Rally4. “De Junior-titel is ons doel dit seizoen. Het beloven nog mooie duels te worden met Tom Rensonnet. Afspraak in de Rally van Wallonië,” lachte winnaar Gilles Pyck, zoals steeds genavigeerd door Emile Mourisse.