Gilles Pyck kampioen in de Renault Clio Trophy Belgium 2021

– Drie rally’s met een Renault Clio Rally4 in 2022

– De Clio Trophy was een schot in de roos

De finale van de eerste editie van de Renault Clio Trophy Belgium werd dit weekend verreden in de Condroz Rally in Hoei. De klassieker langs de Maas loste alle verwachtingen in. Gilles Pyck controleerde de wedstrijd van start tot finish. Samen met zijn navigator Emile Mourisse mag de rijder uit Poperinge zich opmaken voor een officieel programma met de Renault Clio Rally 4 voor drie rally’s tijdens het seizoen 2022.

Van bij de start zaterdagochtend nam Gilles Pyck de wedstrijd in handen. Hoewel de verschillen de hele dag klein bleven, sloot de West-Vlaming de openingsdag af met een mooie voorsprong van 20″8 op Tom Rensonnet, terwijl Benoit Verlinde, zijn enige overgebleven titelrivaal, al 47″7 moest toegeven. Niels Reynvoet, die zijn eerste wedstrijd in de Clio Trophy reed na een seizoen in een R5, stond op 54″0. Het geeft aan hoe hard de jongeren gingen op de verraderlijke proeven van deze Condroz Rally. Zondag stemde Pyck zijn tempo af op de tijden van zijn achtervolgers om uiteindelijk met 45″8 voorsprong op Tom Rensonnet de wedstrijd te winnen en meteen ook de eindzege te pakken in de eerste editie van de Renault Clio Trophy Belgium.

Ervaring in de Condroz bleek cruciaal

“Ik denk dat onze ervaring op het parcours van de Condroz Rally, toch een van de moeilijkste wedstrijden van het jaar, zeker heeft geholpen,” vertelde winnaar Gilles Pyck. “In de verkenningen zijn bepaalde koorden nog niet uitgereden, maar door onze ervaring wisten we wel dat in sommige bochten tijdens de wedstrijd enorm veel modder op de baan zou liggen. We hebben van bij de start een strak tempo aangehouden, zonder overdreven risico’s te nemen. Dat we meteen sneller waren dan Tom en Benoit, gaf ons het vertrouwen om aan dat tempo de wedstrijd uit te rijden. Deze titel doet enorm veel deugd, want de druk voor de slotwedstrijd was toch groot. Ik kijk al uit naar volgend seizoen!”

Tom Rensonnet was trots en tevreden met zijn tweede plaats: “Natuurlijk had ik dolgraag een eerste overwinning gescoord in het Belgisch kampioenschap, maar Gilles Pyck heeft een pak meer ervaring en we hebben duidelijk onze progressie getoond. Een tweede plaats op zo een verraderlijk en moeilijk parcours bewijst dat we veel geleerd hebben dit jaar. Hopelijk kunnen we dat volgend jaar bevestigen.”

Niels Reynvoet vond zondag helemaal zijn draai in de Clio Rally5, waardoor hij Benoit Verlinde naar de vierde plaats verwees. Verlinde was natuurlijk licht ontgoocheld, maar hij kon het ook relativeren: “In de eerste ronde waren we nog goed mee, maar zaterdagnamiddag werden we gepasseerd door Tom Rensonnet. Wellicht hebben we toen te hard geforceerd om mee te komen. Dit was ons debuut op dit parcours en we houden vast aan ons principe van maximaal twee passages in de verkenningen, zoals we dat geleerd hebben in Frankrijk. Gelet op die beperkte kennis van de proeven, zijn we zekertevreden met wat we getoond hebben dit jaar.”

Pierre-Emmanuel Brasseur, die langs de klassementsproef van Marchin woont, genoot van zijn thuisrally en werd 5de, nadat hij kon profiteren van een sortie, uitgerekend in Marchin, van Jeroen Catelin. Koen Verlinde, de papa van Benoit, sloot de rangen van de Clio Trophy op de 7de plaats.

Een onverhoopt succes voor een eerste editie

Bij Renault België Luxemburg is men bijzonder tevreden over de eerste editie van de Clio Trophy Belgium. “We hadden ervaring met de organisatie van een merkencup op circuit, maar een Trophy in de rallysport was nieuw voor ons,” vertelt Karl Schuybroek, directeur communicatie. “Onze verwachtingen werden ruim overtroffen op het vlak van het aantal deelnemers. Er was duidelijk nood aan een betaalbare en competitieve promotieformule. Bovendien was de sfeer tussen de deelnemers uitstekend. Dat maakte het grote verschil met de Cup die we op circuit organiseerden. Hier was er echte kameraadschap tussen de teams, die elkaar bij problemen spontaan hielpen. Wij kijken alvast uit naar volgend seizoen, met hopelijk nog meer deelnemers en met Gilles Pyck en Emile Mourisse drie wedstrijden in de Renault Clio Rally4.”

Sandrine Wanson, coördinatrice van de Clio Trophy namens MY Racing, kan ook terugblikken op een geslaagde eerste campagne. “We zijn absoluut tevreden. We hadden telkens een tiental Clio’s Rally5 aan de start en onze deelnemers waren ook heel enthousiast over de omkadering en de prestaties van de wagen. De Clio Trophy Belgium viel duidelijk in de smaak, bij de deelnemers en ook bij de fans. De Clio Rally5 bleek niet alleen erg betrouwbaar, maar ook heel competitief op de Belgische rallyproeven. Onze jongeren gaven heel wat rijders met krachtigere wagens het nakijken. Het was ook mooi dat de strijd spannend bleef tot de allerlaatste proef van het seizoen. Wij kijken alvast uit naar het volgende seizoen!”

Reacties over de Clio Trophy Belgium

Gilles Pyck

Het was misschien een verrassende keuze om van een R2 terug te keren naar een Clio Rally5, maar ik heb het nooit ervaren als een stap terug, integendeel. De omkadering en de coördinatie door MY Racing was uitstekend en de aanwezigheid van het RACB National Team zorgde voor extra uitstraling. In het begin van het seizoen moest ik me aanpassen aan de turbomotor, maar na een uitgebreide test voor Ieper hadden we een optimale afstelling gevonden en vanaf dat moment is het seizoen verlopen zoals gedroomd. Toch lag het niveau verrassend hoog. Tom Rensonnet en Benoit Verlinde hebben me echt gedwongen om tot de limiet te gaan om de titel te pakken. Erg knap van Tom Rensonnet, want voor hem was het zijn allereerste seizoen. Ik ben heel blij met de titel en ik kijk al uit naar de Clio Rally4, volgens veel insiders de beste Rally4 van het moment.

Tom Rensonnet

Ik denk dat de Clio Trophy absoluut de beste leerschool was voor mij als beginnende rallyrijder. Zowel in België als in Frankrijk lag het niveau heel hoog en was de sfeer in de Trophy uitstekend. De doelstelling voor aanvang van het seizoen voor het RACB National Team was leren en op het einde van het seizoen meedraaien met de kopgroep. Dat lukte in feite al vanaf de eerste wedstrijd. Twee mindere scores, onder andere de sortie in de Omloop van Vlaanderen, sloegen ons uit koers voor de titel, maar ik ben tevreden over het seizoen en ik hoop volgend jaar opnieuw aan de start te staan.

Benoit Verlinde

We waren tot de laatste proef mee in strijd voor de titel. Daar had ik voor het seizoen zeker voor getekend, want Gilles Pyck heeft een pak meer ervaring en het was ons eerste seizoen in eigen land. Gilles was voor het seizoen al de uitgesproken favoriet. In de South Belgian hebben we hem meteen verslagen. Dat was ook een nieuw parcours voor iedereen. We moesten alle rally’s ontdekken, waarbij we telkens maar 2 passages deden tijdens de verkenningen. Ik denk dat ik tevreden mag zijn. We hebben elkaar constant naar een hoger niveau gepusht en de sfeer was heel gemoedelijk onder elkaar. De Clio Rally5 bleek een geweldige auto, die verrassend competitief was.

Bij de eerste kennismaking was ik een beetje verrast door het chassis, dat meer beweegt dan het chassis van de Fiesta waar ik vroeger mee reed, maar eens je vertrouwen hebt, kan je daarmee spelen en blijkt de wegligging geweldig efficiënt te zijn. Dat blijkt wel uit de tijden in vergelijking met de Rally4’s. En uit algemene overwinning in het Criterium in de East Belgian Rally, een extra wedstrijd die we aan ons programma hebben toegevoegd om ervaring op te doen.

Corentin Dozot

De Clio Rally Trophy was de ontbrekende formule in de Belgische rallysport. Alle jongeren zaten erop te wachten. Ik heb me meteen ingeschreven toen ik de voorwaarden voor de Trophy hoorde. Het was mijn 8ste rallyseizoen, maar zeker mijn mooiste. En ik stond met ambitie aan de start. Van voor het seizoen had ik de ambitie om mee te draaien in de kopgroep. Door een gebrek aan parcourskennis en ervaring lukte dat niet overal. Zo was het parcours van de Omloop van Vlaanderen bijzonder glad. Dat was de moeilijkste rally uit mijn carrière. En, strijden in de kopgroep, dat houdt natuurlijk risico’s in. Na onze zware sortie in de Rally van Wallonië moesten we forfait geven voor de slotwedstrijd bij gebrek aan budget. Maar, als we het budget rond krijgen, dan zijn we er in 2022 zeker terug bij!

Jeroen Catelin

Ik reed hiervoor vooral in het Criterium, maar ik had de Condroz Rally ook al eens gereden. Jammer dat ik in Marchin, na een lekke band, wat te gehaast was en met de finish in zicht vastreed op een talud. We hadden in Frankrijk gezien dat de Clio Trophy een heel toffe en spannende promotieformule was. Ik heb toen eens met mijn baas van Stortbeton Declercq gesproken en die ging mee in het verhaal. Ik wist dat de concurrentie sterk was. De aanpassing aan de wagen was voor mij het moeilijkste, want ik heb sinds 2005 altijd met atmosferische motoren gereden. Ik schakel nog altijd te veel om de motor in de toeren te houden, wat niet nodig is. Ik hoop dat er volgend jaar nog meer deelnemers mee zullen doen, want het is echt een plezante promotieformule met een prima omkadering.

Pierre-Emmanuel Brasseur

Ik had twee jaar op circuit gereden, maar rally was mijn droom. Ik had een heel goed team rond mij. Ik begon met Marc Sevrin aan het seizoen, die me goed heeft geholpen in het begin. Toen hij stopte heeft Antoine Podgorny me genavigeerd en samen hebben we veel progressie gemaakt. Ik denk dat er voor jongeren geen betere formule bestaat, want het niveau lag meteen erg hoog, waardoor je elke keer jezelf moet overtreffen en uitdagen. Zo word je snel beter als rijder. Natuurlijk wil ik er volgend jaar terug bij zijn. Een tweede seizoen, met de Top 3 als doelstelling, lijkt me optimaal alvorens over te stappen naar een hogere categorie. Dit was trouwens mijn thuisrally, want ik woon op de proef van Marchin, maar mijn favoriete rally dit seizoen was de Omloop van Vlaanderen.

Koen Verlinde

Ik heb me prima geamuseerd dit jaar in de Clio Rally5. Op mijn leeftijd had ik natuurlijk niet meer de ambitie om die jonge gasten te volgen, maar dat belet niet dat ik onder de indruk was van het potentieel van de Renault. Nadat ik eens gereden had met de Clio van mijn zoon Benoit, was ik helemaal verkocht en hebben we een wagen voor mij aangeschaft. Daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Gilles Lemaire

Ik heb altijd gereden met producten van Renault, want ik werk voor een aantal Renault-garages. Ik reed met verschillende wagens, zoals de Twingo R2 en de Clio R3, maar deze Clio Rally5 heeft me heel aangenaam verrast. De wagen is betaalbaar, heel amusant en competitief. Toen we in de Trophy stapten, waren we ambitieus, maar al snel bleek dat we misschien wat te oud waren om het op te nemen tegen die jonge talenten die erg hard gaan. Ik ben wel heel tevreden over de sfeer en de omkadering in de Trophy. De kameraadschap tussen de teams is erg plezant. We gaan zeker proberen om volgend jaar weer aan de start te staan.