• Gilles Pyck is de te kloppen man
  • Nog heel wat vraagtekens
  • Tien teams aan de start

Deze herfstdagen zijn ongewoon rijk aan rally’s. Eén van de redenen is de uitzonderlijke najaarseditie van de Rallye de Wallonie, die werd uitgesteld naar het tweede weekend van oktober. Na twee wedstrijden in Ieper en Roeselare zoekt de Clio Trophy er opnieuw de Waalse rallywegen op. Voor de start tasten velen nog in het ongewisse over wat er op het snelle en glooiende parcours rond Namen mogelijk is.

Het eerste seizoen van de Clio Trophy Belgium mag best spannend worden genoemd. Enkele uren voor de start van de voorlaatste manche van het kampioenschap liggen de eerste drie plaatsen van de algemene rangschikking nog verre van vast, al kan niet worden ontkend dat Gilles Pyck een serieuze optie op de eerste stek heeft genomen. Na drie keer na elkaar het maximum aantal punten te hebben gescoord – daar zit zijn grondige kennis van de chronoritten in de Westhoek voor iets tussen – telt Pyck nu 29 punten voorsprong op zijn naast concurrent Benoît Verlinde. Kan Pyck zijn succesvolle lijn doortrekken op een voor hem onbekend parcours? Kunnen Verlinde en consoorten de druk op Pyck nog wat opvoeren? Hoe sterk presteren de rijders op het snelle, gevarieerde en unieke parcours rond Namen? Allemaal vragen die in de komende uren en dagen een antwoord zullen krijgen.

De schoonheid van de sport

“We zijn meer dan tevreden over het verloop van de Clio Trophy Belgium”, stelt Karl Schuybroek, directeur communicatie bij Renault België Luxemburg. “Alles loopt precies zoals we voor de start van het seizoen hadden gehoopt. We hebben nu ongeveer twee derden van het seizoen afgewerkt en we stellen vast dat alles nog mogelijk is. Dat bevestig ook dat we bij het vastleggen van de manches voor deze eerste editie de juiste keuzes hebben gemaakt. Naast het kwantitatieve aspect kunnen we ook alleen maar blij zijn met het sportieve verloop van de Clio Trophy. Voorin vinden we enkele zeer getalenteerde rijders, jonge wolven die op geen inspanning kijken en tegelijk de beginselen van de autosport meekrijgen. Van een secondenstrijd op het scherp van de snee over de soms lastige opdracht de nodige sponsors te vinden tot het vastleggen van de juiste strategie om dit kampioenschap tot een goed einde te brengen. Een promocup als deze is een ware leerschool van de autosport. En in België kunnen we op enkele uitstekende leerlingen rekenen!”

Want Pyck mag zich dan wel het meest in de kijker hebben gereden, voor de andere podiumplaatsen komen nog drie andere rijders in aanmerking: Verlinde, Dozot en Rensonnet. Niet alleen is mathematisch nog alles mogelijk, zoals dat zo mooi heet, maar een lange en veeleisende wedstrijd zoals de Rallye de Wallonie kan er met zijn vele koersfeiten wel eens voor zorgen dat de tussenstand volledig overhoop wordt gegooid. Zeker als men weet dat rijders als Jeroen Catelin, die regelmatig in de buurt van de beste tijden komt, en Pierre-Emmanuel Brasseur, die sinds de start van het seizoen snel heel wat progressie heeft geboekt, er ook alles zullen aan doen om hun puntentotaal wat op te krikken.

Valt de ontknoping nu al?

Ook Sandrine Wanson, bij kampioenschapspromotor MY Racing de coördinator van de Clio Trophy Belgium, kijkt nieuwsgierig uit naar het verloop van de rally van volgend weekend. “Je kan niet ontkennen dat onze teams en rijders de Clio Trophy heel trouw zijn. Hier in Jambes krijgen we opnieuw tien wagens aan de start. Wat het kampioenschap betreft is nog alles mogelijk, zeker in de strijd om de ereplaatsen. En ook andere elementen spelen een belangrijke rol: de verdeling van de premies, het feit dat slechts de vijf beste resultaten van het seizoen in aanmerking komen of ook nog de vijf punten die dit weekend in de Powerstage zullen worden toegekend. Allemaal factoren waar rekening mee moet worden gehouden. Ik vermoed dat deze eerste editie van de Clio Trophy Belgium tot het eind in de Condrozrally heel boeiend zal blijven!”

Ondertussen maakt de bolide die in de Clio Trophy wordt gebruikt heel wat indruk. Het snelle Franse wagentje laat zijn rijders heel zelden in de steek en zorgt er zelfs voor dat er ook in de algemene rangschikking een belangrijke rol kan worden gespeeld. In die mate zelfs dat de organisatoren van de Rallye de Wallonie beslist hebben om de teams van de Trophy startnummers tussen 19 en 29 toe te kennen!

De Clio Trophy deelnemers aan de Rallye de Wallonie
#19 PYCK, Gilles – MOURISSE, Emile (Junior)
#20 VERLINDE, Benoît – DUPAN, Anton (Junior)
#21 DOZOT, Corentin – DEJONGE, Kevin (Junior)
#22 RENSONNET, Tom – HERMAN, Renaud (Junior)
#23 CATELIN, Jeroen – DERYCKERE, Charlotte
#24 BRASSEUR, Pierre-Emmanuel – PODGORNY, Antoine (Junior)
#25 VERLINDE, Koen – VANDEMOORTELE, Marc
#26 DELMELLE, Stéphane – GASPARD, Denis
#28 LEMAIRE, Gilles – MINNE, Gilles
#29 DOUMONT, Jeremy – VANDEVORST, Pierre