• Pyck domineert
  • Twee lastige en uitdagende manches
  • Bewogen wedstrijdverloop zorgt voor een steeds spannender kampioenschap

Voor de Clio Trophy Belgium was de Rally van Ieper in twee manches onderverdeeld, maar de rallyklassieker bewees nog maar eens dat het een wedstrijd is die zijn gelijke niet kent. Immer wijzigend gripniveau, hoge snelheden en bijna 300 kilometer tegen de klok vormden een unieke uitdaging.

Nadat in en rond Ieper een relatief rustige vrijdagetappe werd afgewerkt, kende de tweede manche van het weekend voor de deelnemers aan de Clio Trophy Belgium een heel bewogen verloop. Snelle chronoritten, heel wat rijders die iets meer risico’s namen en de vermoeidheid tekenden de wedstrijd. “Jammer genoeg ging één van onze duo’s, Matthias Delplace en Thomas Sohier, zwaar van de baan. Ze zijn buiten gevaar, maar de kans bestaat dat ze moeizame revalidatie voor de boeg hebben”, stelde Sandrine Wanson, bij organisator MY Racing de coördinator van de Clio Trophy Belgium. “Ook de zondagse chronoritten zorgden voor nogal wat problemen en nog meer schuivers – dit keer zonder erg – voor Verlinde en Muylle. Jammer, want de sfeer binnen de Clio Trophy Belgium is uitstekend en de overgebleven rijders hadden de emoties aan de finish van zo een zware wedstrijd graag met hun kameraden gedeeld. Wat de wagen betreft: we kunnen alleen maar verheugd vaststellen dat de Clio Trophy zich ondanks de lastige proeven en de lengte van de wedstrijd uitstekend en heel betrouwbaar heeft gedragen. Bovendien is het prestatieniveau van zo een toegankelijke auto, die nog relatief dicht bij het seriemodel staat, best uitzonderlijk te noemen!”

Meesterlijke Pyck

Net zoals in de algemene rangschikking was het de rijder met de meeste ervaring die het haalde. Gilles Pyck voelde zich al van bij de start als een vis in het water, zeker in eigen streek. In Spa moest Pyck enkele scratches aan Tom Rensonnet laten, maar dat maakte zijn vreugde aan de finish er niet minder groot om, ook al omdat Gilles nu de nieuwe leider in het kampioenschap is. “Dit was een perfect weekend voor ons. Twee overwinningen, maximumscore in beide Powerstages: dat levert 60 punten in totaal op! Maar het kampioenschap is nog lang, er kan nog van alles gebeuren. Onze naaste achtervolger, Benoit Verlinde, moest na een dom mechanisch probleem de strijd staken. Ik hoop dat we tijdens de volgende manches opnieuw allemaal tot het eind tegen elkaar kunnen strijden.” Door zijn terreinkennis in Ieper was de West-Vlaming in eigen streek steeds voorin te vinden, maar ook in en rond Francorchamps zette Pyck degelijke prestaties neer. “Ik verkeerde sinds de start van het weekend in een positieve mood. We gingen snel, maar hadden alles onder controle en bleven dan ook foutloos. De proeven in Francorchamps hebben we met dezelfde instelling afgewerkt. De wagen was perfect afgesteld, we hadden er alle vertrouwen in, en konden een stevig ritme aanhouden. Perfect gewoon.”

Tom Rensonnet en Renaud Herman, de rijders van het RACB National Team, maakten van de opgave van Benoit Verlinde (aandrijfas) gebruik om naar de tweede plaats te rijden. “Ik ben echt tevreden over ons weekend. Ik had gezien ons gebrek aan ervaring in Ieper echt niet verwacht dat we twee keer op het podium zouden staan! Bovendien zijn we er in geslaagd om gestaag het ritme te verhogen. Eerst op zaterdagochtend, en ook ’s namiddags kwamen we steeds dichter bij de tijden van Gilles. Op zondag was het iets makkelijker voor mij. Hoewel ik het parcours nog nooit in het kader van een wedstrijd had afgewerkt, wist ik wel hoe de proeven er uit zagen. Dat loonde, met drie snelste tijden op vier. Dat belooft voor het vervolg van het programma!”

De derde plaats ging dan weer naar Corentin Dozot. De pechvogel van vrijdag, zonder veel erg naast de baan geschoven, zette tijdens de tweede manche enkele uitstekende tijden neer, om uiteindelijk op het laagste podiumtrapje te finishen. “Ik houd gemengde gevoelens aan dit weekend over. Na de kleine, maar dure fout van vrijdag moesten we na onze kameraden starten, zorgde een misverstand over de nota’s voor een foutje, liep ik in de Powerstage tien seconden straftijd op, en werden nadien ook nog geconfronteerd met het ongeval van Matthias en Thomas. Dat liet zijn sporen na, en we voelden ons niet langer helemaal op ons gemak. Jammer genoeg hadden we de proeven van zondag in het donker verkend, en dat was dus ook niet ideaal. De hele wedstrijd lang hebben we geprobeerd onze plaats te verdedigen, met in het achterhoofd het feit dat we op vrijdag geen punten hadden gescoord. Gilles stak met kop en schouders boven de rest uit, en Tom reed een perfecte wedstrijd. Gezien onze geringe ervaring van het atypische parcours wou ik ook niet te veel risico’s nemen”, gaf een wat somber gestemde Corentin toe.

Spanning gegarandeerd

“Dit was een heel leerrijk weekend”, besloot Karl Schuybroek, directeur communicatie bij Renault België Luxemburg. “We zijn drie manches ver, en vier teams zijn er al in geslaagd zich van hun beste kant te laten zien, en zorgen voor een spannende strijd om de podiumplaatsen. Dat betekent dat onze Trophy de goede richting uitgaat. De rijders lijken tevreden over de wagen en boeken ook heel wat progressie. Door iedereen met dezelfde wapens te laten strijden laat de Clio Trophy Belgium de teams ook toe op een eigen ritme alle aspecten onder de knie te krijgen, zoals hoe ze moeten omgaan met een langere wedstrijd bijvoorbeeld. Dat zorgt soms voor spanningen en jammer ook genoeg wat fouten. We wensen Matthias en Thomas trouwens een snel herstel toe. Dat ze snel opnieuw aan de start mogen staan!”