• Gilles Pyck domineert van begin tot eind
  • 9 van de 10 wagens aan de finish
  • De Clio Rally5 lost verwachtingen in

Na afloop van de eerste dag van de Belgische manche van het wereldkampioenschap rally waren de laureaten van de tweede wedstrijd voor de Clio Trophy Belgium 2021 al bekend. Met negen wagens op tien aan de finish en een gedurende de hele dag weinig wijzigende rangschikking bevestigde de Clio Trophy zijn reputatie van een spannend en volwaardig kampioenschap.

“Dit was een heel geslaagde dag! Slechts één wagen moest voortijdig de strijd staken, na een schuiver zonder veel erg. Alle rijders zijn tevreden en toonden zich tijdens deze altijd lastige wedstrijd steevast van hun sterkste kant”, stelde een verheugde Sandrine Wanson, bij promotor MY Racing de coördinator van de Clio Trophy Belgium. De enige fout kwam er van Corentin Dozot, die in een te diepe gracht terecht kwam en zo zijn wedstrijd niet kon verder zetten. Nochtans was zijn Clio amper beschadigd.

Pyck van start tot finish

Al in de allereerste chronorit toonde Gilles Pyck dat hij vastbesloten was om voorin mee te strijden. Hij liet uiteindelijk bij alle klassementsproeven de snelste tijd optekenen, en won uiteindelijk met een kleine minuut voorsprong. “Een schitterende dag! De wagen draaide perfect, en we wisten ook foutloos te blijven. Ja, mijn hele familie is van de streek en mijn vader stond hier ook al heel wat keer aan de start. Ik ben dit weekend aan mijn derde deelname toe. Dat helpt wel, zelfs al was er een chronorit die helemaal nieuw voor me was. We hebben geprobeerd om een eigen ritme te vinden, en een strak tempo aan te houden. Dit waren geen makkelijke omstandigheden, want de WRC’s die voor ons over de proeven rijden laten duidelijk hun sporen na. Omdat zij heel diep de bochten afsnijden, wordt het niveauverschil met het asfalt steeds groter en is het risico op een lekke band reëel. We hebben geprobeerd ons hoofd er bij te houden en als het niet echt nodig was hebben we de bochten dan ook niet afgesneden. Je moet de weg goed weten te analyseren”, stelde de jongeman die ook de beste junior was. Wat betreft de slotdag, met zijn proeven in en rond Francorchamps, daar hangen bij Pyck nog wat vraagtekens rond. “Ik weet echt niet aan wat ik me daar moet verwachten, of hoe hoog we daar kunnen eindigen. Het is geen makkelijk parcours en ik heb er ook geen enkele ervaring”, gaf Gilles toe.

Met een gelijkaardig zelfvertrouwen als Gilles Pyck liet Benoît Verlinde alle tweede tijden van de dag optekenen. “We zijn heel tevreden over onze prestaties. We reden een regelmatige wedstrijd en dat is precies wat je hier in Ieper nodig hebt. Gilles kent deze streek en het terrein op zijn duimpje en neemt dus wat meer risico’s. We hebben onze wedstrijd meer gecontroleerd afgewerkt, want we moesten het vervolg van het weekend in het achterhoofd houden. Maar we proberen contact te houden, kwestie van bij een mogelijk incident klaar te staan om er ten volle gebruik van te maken. Ik ben over het algemeen heel tevreden, zeker over de samenwerking met mijn corijder Anton. Op een snel parcours als dit is dat zeker nodig!”

Ook Tom Rensonnet zette een regelmatige wedstrijd neer, en verzekerde zich van de derde plaats op het podium. “Wij hebben onze joker al tijdens de South Belgian Rally opgebruikt, dus moesten we hier absoluut punten weten te scoren. Met deze derde plaats doen we een goede zaak. Gilles was ongenaakbaar en ook Benoît was heel snel. Voorlopig hebben we een intelligente wedstrijd gereden. Voor het vervolg gaan we wat agressiever voor de dag proberen te komen, zonder de lengte en de moeilijkheidsgraad van deze wedstrijd te vergeten.”

Zonder zijn fout in de derde chronorit had Corentin Dozot zich allicht ook in de strijd om de podiumplaatsen kunnen mengen, en het Verlinde en Rensonnet lastig kunnen maken. Het leidende trio bleek een maatje te sterk voor de andere deelnemers, die het met de dubbele wedstrijd in het achterhoofd – in totaal goed voor bijna 300 kilometer tegen de klok – voorzichtig aan deden.

De Clio Rally5, een metronoom

Met 90 procent van de teams aan de finish en de complete afwezigheid van technische problemen – ondanks het veeleisende en snelle parcours, met heel veel gripveranderingen en mogelijke valstrikken – wierp de Clio Rally5 zich op als een degelijke en volledig ontwikkelde rallybolide, ideaal om de sport onder de knie te krijgen. “We wilden een wagen die in elke omstandigheid goed uit de voeten kan, en makkelijk onder de knie te krijgen is. De omstandigheden in Ieper zijn heel specifiek, maar we hebben heel wat ervaring op vergelijkbare wegen, en konden dus een goede afstelling afleveren. De rijders zijn blij, de wagens staan zonder technische problemen aan de finish en de Clio Rally5 is één van de best vertegenwoordigde wagens in deze wedstrijd. Bovendien is het een waar plezier om deel te kunnen uitmaken van dit grootse rallyfeest, deze historische wedstrijd voor de Belgische rallysport. En als kers op de taart is het dan nog een jongen van de streek die deze manche wint. Ik denk dat we heel tevreden mogen zijn”, benadrukte Benoît Nogier, Commercieel Directeur Racing bij Alpine Racing.

Uitslag

  1. PYCK, Gilles – MOURISSE, Emile                                             1:17:58.8
  2. VERLINDE, Benoît – DUPAN, Anton                                 +55.5
  3. RENSONNET, Tom – HERMAN, Renaud                                    +1:36.0
  4. CATELIN, Jeroen – DERYCKERE, Charlotte                      +4:04.3
  5. PRIEM, Nichias – PATTYN, Diederik                                +5:04.7
  6. MUYLLE, Jo – VINCKIER, Mathieu                                   +5:42.0
  7. DELPLACE, Matthias – SOHIER, Thomas                                   +5:51.1
  8. VERLINDE, Koen – VANDEMOORTELE, Marc                   +7:06.1
  9. BRASSEUR, Pierre-Manuel – SEVRIN, Marc                     +11:13.2

Eerste  Junior:

PYCK, Gilles – MOURISSE, Emile